Alla inlägg under mars 2013

Av Ida-Marie - 31 mars 2013 16:10

Svårt att känna sig glammig som morsa. Bröstmjölk och spya överallt! Degig mage som man antingen får dölja med pösiga kläder eller helt enkelt acceptera som en ny del av sig själv! När tjejerna är ensamma hemma får mamman dessutom sitta med lillan i knät när nummer 2 blir ett galet måste. Detta för att inte den lilla ska skrika så att mamman tror att hennes dotter ska spricka! Men vad sjutton gör väl det. Vi är friska, vi omgivna av underbara människor och vi älskar livet!

Låg nyss och tittade på "Vem vet mest" när en ljudfråga dök upp. Avicii! Då fick jag plötsligt en sådan extrem längtan efter mina flickor, sommar, nåt glas vin och ett dansgolv! Att få njuta av en sån kväll för att sedan komma hem till mina underbara! Familjen. Då har man det bra. Då lever man ett bra liv.

I morgon ska jag få träffa två av mina flickor. I morgon ska Olivia få träffa två av mina flickor. Lycka!! Hon har ju redan fått träffa några utav våra närmaste och man vill såklart att alla ska få träffa henne. Att hon ska få träffa alla. Alla som betyder nåt för mig, kommer ju att betyda nåt för henne i framtiden!

Oj vad jag svamlar! Men tankar och känslor är inte alltid så enkla att förstå sig på.

Nu ska jag ta med min lilla familj på en promenad.

Av Ida-Marie - 30 mars 2013 12:00

Just nu sitter jag och äter upp påskkäringarnas och påskgubbarnas godis. Kan ju inte låta bli när jag sitter fast i soffan med en mammig snarkande liten groda på bröstet. Ska försöka lägga ner henne så att jag kan göra mig iordning inför dagens påsklunch hos svärföräldrarna. Dock har det inte fungerat de senaste två gångerna jag försökt. Mammig som sagt hihi.

Glad påsk kära ni!!

Av Ida-Marie - 27 mars 2013 22:23

Då har man fyllt 28 härliga år då. Har inte firat speciellt mycket idag. Fick min present utav Christoffer förra veckan och släkten kommer imorn. Fick dock present av Milla med familj, samt Elin och Alex idag. Sååå fina!!!

I morgon ska det promeneras till affären på förmiddagen, badas på eftermiddagen och fikas på kvällen! Blir nog en bra dag!

Ååååh vad jag längtar tills kroppen är återställd. Just nu gör ryggen fruktansvärt ont och det drar och svider i stygnen. Bläää!!

Av Ida-Marie - 26 mars 2013 22:32

Nu ska vi se om jag kan komma ihåg natten till den 20 mars 2013. Den hemskaste och underbaraste upplevelsen någonsin!

Jag ligger i sängen och läser när det plötsligt knäpper till i magen. Jag känner på mig att något är på gång och reser mig upp. Vattnet går. Jag ropar på Christoffer som snabbt blir klarvaken och tittar på mig med förväntansfull blick.

Jag ringer förlossningen som sätter upp oss på en kontroll klockan 7.30 nästa morgon. Vi packar klart bb-väskan för att vara redo inför dagen som gick oss till mötes och sedan gick vi och la oss igen. Jag blir inte liggandes speciellt länge förrän värkarna är så påtagliga att jag inte längre vet vad jag ska göra. Jag ringe förlossningen igen. De välkomnar oss in för kontroll direkt om vi känner att vi vill det. Det vill vi!!

Efter en lösning på ett litet hissproblem så kommer vi till slut in på förlossningen. Klockan är då ca 01.30 Barnmorskan Elisabeth kopplar på en ctg-kurva och gör en kontroll. Undersköterskan som är med heter också Elisabeth. Smidigt! Kontollen visade att jag var öppen 2-3cm, men att hinnorna var hela. Vattnet hade alltså inte gått. Galna flytningar! Vilket tydligen också kan vara vanligt på slutet. Hur som så behöver vi inte åka hem. Det gör mig glad då smärtan var extrem!

Vi diskuterar bedövning. Jag ska få morfin direkt och sen önskar jag lustgas och Eda. Berättar att jag gärna vill att hon säger till när jag kan få Eda. Innan det är för sent. Sedan får jag morfinsprutan. Den hjälper 2-3 värkar, sedan är de tillbaka med samma styrka igen. BM råder mig till att ta ett bad då det brukar hjälpa. Jag tvekar, men okej. Jag litar på dem. Jag frågar om hon inte kan kolla mig igen innan, vilket hon säger att hon kan göra. Nån gång innan detta (kan också vara efter, vet inte riktigt), så tar hon sönder mina hinnor! När denna kontroll är gjord så hör jag hur hon säger till sköterskan att hon kan stänga av vattnet. Hon ställer sig lugnt bredvid mig och säger att hon har en bra och en dålig nyhet. Hon säger att det bara är en liten kant kvar tills jag kan börja krysta för jag är nästan helt öppen. Sen säger jag den dåliga nyheten innan henne då jag redan förstått hur den lyder. "För sent för Eda".

När jag hör detta så tänker jag att SNART, SNART, SNART får jag börja krysta och då dröjer det inte innan vi har vår älskling hos oss. Sköterskan trodde att jag skulle behöva ligga en timma till innan det var dags. Fyyyyy fan vilken lång timma!! Lustgasen blev min allra bästa vän. Dock hjälpte inte denna när det var som värst. Blev då bara yr utav den!!

Klockan 7 på morgonen var det skiftbyte. BM Sofie och sköterskan Inger (som för övrigt är från Bjurtjärn) tar över.

Under öppningsskedet och även mellan krystningagna så gjorde jag allt som BM och sköterskan sa. Jag stod vid gå-bordet, satt på en pall, stod på alla fyra, på knä, låg på sidan, låg på rygg. Allt för att lillan skulle komma längre ner. Men oj så segt det gick. De satte elektrod på lillans huvud för att mäta hjärtfrekvensen och så satte de mig på värkstimulerande dropp. Jag krystade i ca 3 timmar. Men värkarna var för korta, jag fick jobba för hårt och för korta stunder. Lustgasen fick jag bara använda korta stunder ibland för att kroppen skulle få vila.

Droppet krånglade och även om de ökade styrkan så ville inte kroppen ta emot det. Livmodern blev helt slut och till slut kallades läkaren Christian in. Han gjorde en kontroll och satte bedövning för att känna efter hur hon låg. Jag fick krysta medan han hjälpte till med händerna. Aj aj aj. Det var trångt nog innan. Nu sprack jag garanterat från det ena hålet till det andra!!!! Här hade jag slutat tro på dem när de sa att jag var jätteduktig och att det hände jättemycket under krystningarna. Bullshit tänkte jag. Det händer ju för fan ingenting. Haha, jag ville bara ge upp.

Christian tog beslut om sugklocka. Två värkar och plopp. ÄNTLIGEN fick jag en liten tjej på bröstet. 11.17 blev vi ÄNTLIGEN föräldrar. Det var över!

Fick stå ut med smärta en liten stund till då det skulle sys. Blev några bristningar. Bara! Hade ju anat total förstörelse där nere haha. Skönt att så icke var fallet! Sen tryckte BM på magen och massor med blod for ur mig. Det var verkligen inte skönt det heller. Sen var det över. Vi hade klarat det. Jag hade klarat det, min älskade man hade klarat det, vår lilla prinsessa hade klarat det. Glädjetårarna rann på både mig och pappan!!

Jag fick ligga och mysa med vår dotter i ca 2 h medan pappan somnade till i soffan. Då hade han varit vaken i över 30 h och nästan svimmat av all spänning. Jag var superpigg av alla hormoner.

Sen blev vi förflyttade till vårt rum, nummer 19, på bb. Där serverades en bricka med mackor, kaffe, varm oboy och kall dryck. Vi tog första bilden på vår nya familjemedlem och njöt av hela situationen. Lyckan var obeskrivlig!

Lyckan ÄR obeskrivlig!!!

Av Ida-Marie - 25 mars 2013 19:14

Igår tog vi en liten promenad i området. Olivia skrek nästan hela vägen och mammas hjärta värkte. Hon tycker absolut INTE om när vi packar in händerna i overallen. De vill hon ha fria så att hon kan röra sig, samt stoppa fingrarna i munnen.

Idag gjorde vi ännu ett försök på en lite längre promenad. Gjorde en ny variant med påklädningen, men skruttan skrek ändå så snart hon hamnade i vagnen. Denna gången slutade hon dock efter ca 5 minuter och sedan sov hon resten av promenaden. Underbart!!

Vi satt precis och tittade på henne och diskussionen mellan denna mamma och pappa löd såhär:

Mamman: "Titta vad go hon är"
Pappan: "Ja, så himla söt"
Mamman: "Ja,fy fan"

Haha, jag undrar jag hur många mammor och pappor som inte har den åsikten om sina barn!!

Av Ida-Marie - 24 mars 2013 10:03

Riktig söndag med morgonmys som start på dagen. Detta ska man nog kunna vänja sig vid!!

Det är en väldig berg- och dalbana detta att bli mamma! Ena stunden gråter jag. Andra stunden känns det som att jag studsar omkring på de där omtalade rosa molnen. Lyckan är ju där hela tiden, men oron och omställningen känns tuff ibland. Jag har så mycket känslor för en sådan liten krabat som helt och hållet vilar sin trygghet i min famn. Det är jag och hennes pappa som ska skydda, vårda och älska denna flicka för resten av livet. Det är ett stort ansvar. Ett ansvar som vi såklart redan satt oss in i med allt vad vi äger och har. Hon har verkligen världens bästa pappa. Jag har världens bästa sambo. Tillsammans sköter vi hittills detta hur bra som helst. Jag älskar min lilla familj av hela mitt hjärta!

Av Ida-Marie - 22 mars 2013 06:51

Vårt lilla frö är här. Alice OLIVIA Eriksson föddes den 20 mars 2013 klockan 11.17 Ska berätta om förlossningen, men det tar vi en annan gång. Kan ju säga att det var det hemskaste jag varit med om, men det genererade i det bästa jag varit med om. Jag har blivit mamma.

Just nu ligger vi i sängen på bb och myser. Skruttan har precis ammat och somnade sedan om så skönt. Mamma har lite svårare för att somna om då de bygger om vägen utanför, så det är massa maskiner som väsnas.

Idag ska vi i alla fall åka hem. Ska bli spännande och skönt, men samtidigt lite vemodigt. Nu är dessa två dygn tillsammans med vår första lilla skrutt på bb över. De kommer aldrig åter. Men det är ett härligt minne att bära med sig!! Jag funderar bara på en sak... HAR JAG YTTERLIGARE EN BEBIS I MAGEN?? Haha, det ser då så ut! Jag som beställde magrutor av läkaren efter förlossningen.

Av Ida-Marie - 19 mars 2013 17:40

Idag blev det lunch på stan med Johanna, Milla och Levi. Tänkte bege oss till Pumphuset, men de hade stängt så vi valde Smakbiten istället. Otroligt besviken!! Smaklös mat som absolut inte mättade och en efterrätt som absolut inte gav någon större njutning. Gick ner mest på grund av att jag fortfarande var hungrig. Nej.. nästa gång går vi nog någon annanstans.

MEN sällskapet var ju av det härliga slaget, så det var ju ingen bortslösad tid för det! Vi gick en runda på stan dessutom. Tro det eller ej, men vi besökte H&M, Kappahl och Lindex utan att jag köpte minsta grej. Inte ens ett par så strumpor. Jag kan minsann!

Sååå skönt att hitta på nåt ibland så tiden går fortare förbi. Denna dag gick så mycket lättare än gårdagen till exempel. Dock blir man aningens trött. Sammandragningarna kommer och går mest hela tiden och ögonen känns tunga. Ligger i sängen och tittar på tv. Ska slappa fram tills det att mannen min kommer hem. Sen blir det mat. Mos, köttbullar och brunsås. Det ni!!!

Presentation


Jag och min sambo har precis flyttat in i vår nyköpta villa tillsammans med vår lilla hankatt Musse. I mars 2013 beräknas vår lilla parvel komma till världen. Vi njuter av vad livet har givit, ger och kommer att ge oss.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards