Direktlänk till inlägg 5 september 2016

Som ett helt annat liv, som ett helt annat jag

Av Ida-Marie - 5 september 2016 23:28

Jag kom på mig själv med att känna en så härlig känsla ikväll. En känsla som tyvärr inte alltid har varit självklar.

Det fanns en period, då Olivia var liten, då jag inte mådde helt bra. Jag vet inte exakt när det började, heller inte exakt när det slutade. Jag vet bara att jag inte kände igen mig själv.

Jag minns så väl den ständiga tröttheten. Viljan till så mycket, men orken för så lite. Jag ville träffa vänner, men orkade inte alltid bära upp fasaden. Det tärde för mycket. Tog för mycket energi. Jag ville plocka och städa här hemma. Ville för att slippa se skiten, för att andra skulle slippa se skiten, men jag orkade inte. Den enda jag hade energi och ork till var Olivia. Oerhört tacksam för det, men hela jag försvann in i den lilla bubblan. Jag kände det som att hon var den enda som verkligen älskade mig, behövde mig. Som om det endast var henne jag levde för. Trots detta bar jag på en ständig ångest. Ångest för morgondagen. Ännu en dag med alldeles för mycket känslor som jag inte kunde sortera. Jag höll på att förlora mig själv.

Då pratade jag endast med C om detta, men vi förstod ändå inte riktigt vad som hade hänt, vad som hände. I efterhand har jag vågat öppna mig för fler. Idag förstår jag att det var vad man kallar för förlossningsdepression.

När Malva föddes kände jag inte direkt någon oro för att detta skulle återupprepas. Jag kunde dock känna av tankarna och känslorna. Som om de låg på lur. Jag bestämde mig dock redan under graviditeten att ta det lugnt. Att inte stressa. Att prioritera. Detta och stödet från nära och kära har verkligen hjälpt mig att komma tillbaka till ett starkare jag igen.

Med två barn blir det såklart stökigt här hemma och stressen är en del av vardagen. Jag har dock både vilja och ork att ta tag i saker, samt förmågan att inte alltid påverkas så av den vardagliga stressen. Jag må ha förlorat några vänner längs vägen som inte orkat stå ut tills det fanns energi och självinsikt nog hos mig för att förklara, men så har man förstått att livet fungerar.

Känslan jag fick ikväll var längtan efter morgondagen. Längtan efter ännu en vardag. Med allt vad det innebär!!

 
 
Ingen bild

Jenny i Turkiet

6 september 2016 17:57

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida-Marie - 3 december 2016 23:19

Då var vi tillbaka till mina magproblem igen. Jag fick en tid hos en läkare på kirurgen för några veckor sedan och gick dit i tron om att han skulle undersöka mig och sedan boka in mig för operation, såsom läkaren på vårdcentralen hade sagt. Så blev ...

Av Ida-Marie - 25 november 2016 22:52

Förra fredagen ställde jag alarm på mobilen för första gången på en evighet. Klockan 04.50 på lördagsmorgonen klev jag upp och gjorde mig redo för en tripp söderut med tre av mina brudar. Efter några timmar med många avbockade samtalsämnen och några ...

Av Ida-Marie - 10 oktober 2016 10:29


Denna vecka ska det städas och förberedas inför helgens ettårkalas. Snickerskakan är klar, sedan ska det bli en våningstårta och små shotglas med ahlgrensbilar-pannacotta. Detta är ju dock inget som vår lilla jubilar kan äta, så vi ska försöka hitta ...

Av Ida-Marie - 6 oktober 2016 07:40


Vilken jäkla natt. Malva vaknade strax efter 10 och var helt hysterisk. Hon blev bara nöjd när vi gick ner till vardagsrummet. Försökte med allt, men hon vägrade. Klockan 00:45 gav hon upp i min famn med babblarna som bakgrund. Därefter vaknade hon t...

Av Ida-Marie - 4 oktober 2016 15:58


Ibland när jag ska skriva ett inlägg så tänker jag att jag ska skriva om något annat än barnen. Så blir det dock sällan. Svaret på varför är inte speciellt svårt. Barnen är min vardag, min helg och mitt liv. De är en del av mig. Mitt fokus ligger på ...

Presentation


Jag och min sambo har precis flyttat in i vår nyköpta villa tillsammans med vår lilla hankatt Musse. I mars 2013 beräknas vår lilla parvel komma till världen. Vi njuter av vad livet har givit, ger och kommer att ge oss.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards