Direktlänk till inlägg 26 mars 2013

Förlossningsberättelse

Av Ida-Marie - 26 mars 2013 22:32

Nu ska vi se om jag kan komma ihåg natten till den 20 mars 2013. Den hemskaste och underbaraste upplevelsen någonsin!

Jag ligger i sängen och läser när det plötsligt knäpper till i magen. Jag känner på mig att något är på gång och reser mig upp. Vattnet går. Jag ropar på Christoffer som snabbt blir klarvaken och tittar på mig med förväntansfull blick.

Jag ringer förlossningen som sätter upp oss på en kontroll klockan 7.30 nästa morgon. Vi packar klart bb-väskan för att vara redo inför dagen som gick oss till mötes och sedan gick vi och la oss igen. Jag blir inte liggandes speciellt länge förrän värkarna är så påtagliga att jag inte längre vet vad jag ska göra. Jag ringe förlossningen igen. De välkomnar oss in för kontroll direkt om vi känner att vi vill det. Det vill vi!!

Efter en lösning på ett litet hissproblem så kommer vi till slut in på förlossningen. Klockan är då ca 01.30 Barnmorskan Elisabeth kopplar på en ctg-kurva och gör en kontroll. Undersköterskan som är med heter också Elisabeth. Smidigt! Kontollen visade att jag var öppen 2-3cm, men att hinnorna var hela. Vattnet hade alltså inte gått. Galna flytningar! Vilket tydligen också kan vara vanligt på slutet. Hur som så behöver vi inte åka hem. Det gör mig glad då smärtan var extrem!

Vi diskuterar bedövning. Jag ska få morfin direkt och sen önskar jag lustgas och Eda. Berättar att jag gärna vill att hon säger till när jag kan få Eda. Innan det är för sent. Sedan får jag morfinsprutan. Den hjälper 2-3 värkar, sedan är de tillbaka med samma styrka igen. BM råder mig till att ta ett bad då det brukar hjälpa. Jag tvekar, men okej. Jag litar på dem. Jag frågar om hon inte kan kolla mig igen innan, vilket hon säger att hon kan göra. Nån gång innan detta (kan också vara efter, vet inte riktigt), så tar hon sönder mina hinnor! När denna kontroll är gjord så hör jag hur hon säger till sköterskan att hon kan stänga av vattnet. Hon ställer sig lugnt bredvid mig och säger att hon har en bra och en dålig nyhet. Hon säger att det bara är en liten kant kvar tills jag kan börja krysta för jag är nästan helt öppen. Sen säger jag den dåliga nyheten innan henne då jag redan förstått hur den lyder. "För sent för Eda".

När jag hör detta så tänker jag att SNART, SNART, SNART får jag börja krysta och då dröjer det inte innan vi har vår älskling hos oss. Sköterskan trodde att jag skulle behöva ligga en timma till innan det var dags. Fyyyyy fan vilken lång timma!! Lustgasen blev min allra bästa vän. Dock hjälpte inte denna när det var som värst. Blev då bara yr utav den!!

Klockan 7 på morgonen var det skiftbyte. BM Sofie och sköterskan Inger (som för övrigt är från Bjurtjärn) tar över.

Under öppningsskedet och även mellan krystningagna så gjorde jag allt som BM och sköterskan sa. Jag stod vid gå-bordet, satt på en pall, stod på alla fyra, på knä, låg på sidan, låg på rygg. Allt för att lillan skulle komma längre ner. Men oj så segt det gick. De satte elektrod på lillans huvud för att mäta hjärtfrekvensen och så satte de mig på värkstimulerande dropp. Jag krystade i ca 3 timmar. Men värkarna var för korta, jag fick jobba för hårt och för korta stunder. Lustgasen fick jag bara använda korta stunder ibland för att kroppen skulle få vila.

Droppet krånglade och även om de ökade styrkan så ville inte kroppen ta emot det. Livmodern blev helt slut och till slut kallades läkaren Christian in. Han gjorde en kontroll och satte bedövning för att känna efter hur hon låg. Jag fick krysta medan han hjälpte till med händerna. Aj aj aj. Det var trångt nog innan. Nu sprack jag garanterat från det ena hålet till det andra!!!! Här hade jag slutat tro på dem när de sa att jag var jätteduktig och att det hände jättemycket under krystningarna. Bullshit tänkte jag. Det händer ju för fan ingenting. Haha, jag ville bara ge upp.

Christian tog beslut om sugklocka. Två värkar och plopp. ÄNTLIGEN fick jag en liten tjej på bröstet. 11.17 blev vi ÄNTLIGEN föräldrar. Det var över!

Fick stå ut med smärta en liten stund till då det skulle sys. Blev några bristningar. Bara! Hade ju anat total förstörelse där nere haha. Skönt att så icke var fallet! Sen tryckte BM på magen och massor med blod for ur mig. Det var verkligen inte skönt det heller. Sen var det över. Vi hade klarat det. Jag hade klarat det, min älskade man hade klarat det, vår lilla prinsessa hade klarat det. Glädjetårarna rann på både mig och pappan!!

Jag fick ligga och mysa med vår dotter i ca 2 h medan pappan somnade till i soffan. Då hade han varit vaken i över 30 h och nästan svimmat av all spänning. Jag var superpigg av alla hormoner.

Sen blev vi förflyttade till vårt rum, nummer 19, på bb. Där serverades en bricka med mackor, kaffe, varm oboy och kall dryck. Vi tog första bilden på vår nya familjemedlem och njöt av hela situationen. Lyckan var obeskrivlig!

Lyckan ÄR obeskrivlig!!!

 
 
Petra

Petra

17 april 2013 22:38

Hejsan!

Vad spännande att läsa din förlossnings berättelse :) Jag tänkte nämligen skriva en själv men jag var osäker på vad man skulle skriva så jag bara sökte "förlossnings berättelse" också dök din upp!

Så när jag kikade på bilderna och fick se er "finbricka" tänkte jag: Satan vad lik den är den finbrickan vi hade, samma muggar, thermos och allt.. Så jag vart ju bara tvungen att kika vart du kom ifrån! haha!

Karlskoga, underbar förlossning med underbara människor :)

Tack för att du delade med dig!
Kram/ Petra

http://forstfoderska.bloggplatsen.se

Ida-Marie

18 april 2013 09:10

Hej Petra!

Vad roligt att du uppskattade min version av förlossningen. Säger min version då man inte riktigt minns allt exakt som det var. Ska bli spännande att läsa förlossningsjournalen sen och jämföra lite :-).

Men vad häftigt. Vi hade rum 19 på bb om jag ej minns fel. Det andra på höger sida. Och JA de är helt underbara här i stan! Känns väldigt personligt och mysigt! Är du från Karlskoga? När födde du här? :-)

Kram

 
Ingen bild

Petra

17 april 2013 22:39

Förresten så ser ditt förlossningsrum exakt likadant ut som mitt, kanske samma rum tillochmed, haha :)
Iofs vet jag inte hur de andra rummen såg ut men mitt låg ganska när utgången till bb :)

Ida-Marie

18 april 2013 09:12

Jaha det var förlossningsrummet du menade. Jag har för mig (minns detta lite vagt bara hehe) att vi hade lite längre in. Kan ha varit nummer 4 :-).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida-Marie - 3 december 2016 23:19

Då var vi tillbaka till mina magproblem igen. Jag fick en tid hos en läkare på kirurgen för några veckor sedan och gick dit i tron om att han skulle undersöka mig och sedan boka in mig för operation, såsom läkaren på vårdcentralen hade sagt. Så blev ...

Av Ida-Marie - 25 november 2016 22:52

Förra fredagen ställde jag alarm på mobilen för första gången på en evighet. Klockan 04.50 på lördagsmorgonen klev jag upp och gjorde mig redo för en tripp söderut med tre av mina brudar. Efter några timmar med många avbockade samtalsämnen och några ...

Av Ida-Marie - 10 oktober 2016 10:29


Denna vecka ska det städas och förberedas inför helgens ettårkalas. Snickerskakan är klar, sedan ska det bli en våningstårta och små shotglas med ahlgrensbilar-pannacotta. Detta är ju dock inget som vår lilla jubilar kan äta, så vi ska försöka hitta ...

Av Ida-Marie - 6 oktober 2016 07:40


Vilken jäkla natt. Malva vaknade strax efter 10 och var helt hysterisk. Hon blev bara nöjd när vi gick ner till vardagsrummet. Försökte med allt, men hon vägrade. Klockan 00:45 gav hon upp i min famn med babblarna som bakgrund. Därefter vaknade hon t...

Av Ida-Marie - 4 oktober 2016 15:58


Ibland när jag ska skriva ett inlägg så tänker jag att jag ska skriva om något annat än barnen. Så blir det dock sällan. Svaret på varför är inte speciellt svårt. Barnen är min vardag, min helg och mitt liv. De är en del av mig. Mitt fokus ligger på ...

Presentation


Jag och min sambo har precis flyttat in i vår nyköpta villa tillsammans med vår lilla hankatt Musse. I mars 2013 beräknas vår lilla parvel komma till världen. Vi njuter av vad livet har givit, ger och kommer att ge oss.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards